
In the aftermath of a Congressional 
hearing on Al-Hurra’s editorial policies 
following the US network’s broadcast 
of a speech by Hezbollah leader Hassan 
Nasrallah and extensive coverage 
of a Tehran conference in which the 
Holocaust was denied, Kim Andrew 
Elliott argues in a t argues in a t New York Times
editorial that “whatever the outcome of 
this investigation, it should not lead to 
a change in America’s basic approach 
to international broadcasting.” Elliott 
asserts, “Full-time advocacy of American 
policies would not attract many listeners 
or viewers.” He points out that the target 
audience would seek alternative, less-
biased programs, such as the BBC’s 
Arabic channel that    is slated to begin 
broadcasting within the year. Elliott calls 
on the government to fi nancially support 
US Broadcasting entities “while at the 
same time giving them the independence 
necessary to provide a credible news 
product.” Furthermore, balanced news, he 
argues, is tantamount to “democracy in 
action,” which American policy envisions 
for the region.

In contrast, Joel Mowbray argues 
in the Wall Street Journal for increased l for increased l
monitoring of Al-Hurra because of 
coverage that appears biased against 
US policy. Mowbray identifi es former 
Al-Hurra executive Yasser Thabet as 
the “leading fi gure” responsible for 
“shaping news coverage in the region.” 
Mowbray portrays Thabet as sympathetic 
to Hezbollah and Saddam Hussein, 
close with the late Yasser Arafat and 
Bashar Assad, and biased against Israel 
in coverage of the Israeli-Palestinian 
confl ict. Mowbray attributes the 
mistake of Thabet’s tenure at Al-Hurra 

to Al-Hurra’s News Director Larry 
Register, formerly Vice President of 
Special Projects for CNN. According 
to Mowbray, “Nine of the 13 members 
of the Appropriations on Foreign 
Operations House Subcommittee have 
already demanded that Mr. Register’s 
employment be terminated.” 

As a result of the controversy, Al-
Hurra’s oversight board, the Broadcasting 
Board of Governors (BBG), will seek 
an outside review of the channel’s 
content and reporting, reports the New 
York Times. The review will evaluate 
Al-Hurra’s broadcasts for “journalistic 
integrity and adherence to the standards 
and principles” of American-funded 
programming.

In additional news, according to 
a follow-up blog by Joel Mowbray 
on PowerlineBlog.com, the House 
Appropriations Committee rejected 
the BBG’s request for $11.1 million 
in funding for new programming at 
Al-Hurra for fi scal year 2007, despite 
strong support for the fi nancial request 
from Undersecretary of State for Public 
Diplomacy Karen Hughes. Instead, the 
2008 spending bill will provide $4.28 
million for the transparency program that 
Rep. Steve Rothman (NJ-9) proposed 
in March, which calls for 24-hour live 
streaming, archiving and translation of 
Al-Hurra’s programming. Mowbray 
argues the funding could be approved 
if Register is fi red. The subcommittee 
on Foreign Operations Appropriations 
mandated “substantive actions to fi x 
Al-Hurra and restore public confi dence 
through dramatically increased 
transparency.” The subcommittee also 
requested an investigation–independent 
of that to be implemented by the BBG–to 
be carried out by the State Department 
Inspector General’s offi ce. Furthermore, 
Al-Hurra will be required to make 

available in the United States a live 
stream of its broadcasts, maintain online 
digital archives for 60 days, and provide 
English transcripts for 20 hours of 
randomly-selected broadcasts each week. 
(See Also: LR III.11 ‘Al-Hurra Hearing’, 
LR III.10 ‘Al-Hurra Quandary: Mowbray, 
Blaya, Rothman’)

As-Sahab: The Rise of 
New Media through 
Al-Qaeda’s Eyes

Insurgent videos documenting attacks 
on Coalition forces in Afghanistan and 
Iraq have been growing in frequency 
and scope on the internet, while Al-
Qaeda’s media wing, As-Sahab, has been 
infl uential on both of America’s current 

1

In this issue:
Al-Hurra Discussion Continues 1

As-Sahab: The Rise of New Media 
Through Al-Qaeda’s Eyes 1-3

Floyd Critiques US Foreign Policy; New 
PD Initiatives 3-4

Arab Journalists in the Line of Fire 4-5

Female Palestinian Reporters Threat-
ened 5

Johnston Video Surfaces 5-6

Arabs Love Cellphones But Lackluster 
About Cyberspace 6

Axis of Laughter 6-7

Arab Media Faces Arab Policy 7

US Opens Gates for Iraqis: Students Fly 
East for MBA 8

Russia and CNN Go Online While BBC 
Faces Cuts 8

Women Leaders Take Initiatives Toward 
the Middle East 8-9

References                                      10-11

Al-Hurra Discussion 
Continues 

Layalina Productions Inc.,1800 K Street NW Suite 400, Washington, DC 20006   Vol. III No. 12, May 25-June 7, 2007



battlefronts in both Iraq and Afghanistan, 
according to a series of recent articles.

Since this past December, US 
offi cials have been working to shut 
down a Sunni insurgent satellite 
television station that broadcasts non-
stop footage of attacks on US forces in 
Iraq. The station, also known as “Muj 
TV”, features shows such as Hidden 
Camera Jihad, a spoof on western-style Camera Jihad, a spoof on western-style Camera Jihad
hidden camera shows that features Iraqi 
insurgents killing US soldiers over a 
laugh track, mocking English captions, 
and Baathist-era patriotic songs, as 
reported by the BBC. 

Shots of Anthony Quinn dressed in 
Arab robes also make frequent cameos 
between the station’s shows. His image 
was stolen from Moustapha Akkad’s 
fi lm Lion of the Desert, in which Quinn 
played the national Libyan folk hero, 
Omar Moukhtar, a Sunni Muslim who 
fought against the invading Italian army, 
according to Lawrence Pintak.

On another of its programs aired 
this past December, an English-speaking 
narrator addresses President Bush and 
refers to the American soldiers killed 
in the fi eld of battle as “miserable 
nobodies.” The show continues with 
scenes of car bombs being made, footage 
of US soldiers raiding Iraqi homes, 
torture pictures from Abu Ghraib, 
insurgents shooting RPGs at US soldiers, 
outtakes of President Bush conducting his 
“Mission Accomplished” speech, archival 
footage of Americans forced to evacuate 
Vietnam, and stolen clips from Top Gun
and Michael Moore’s Fahrenheit 9/11. 

While US forces were successful 
in closing down Al-Zawraa’s offi ces in 
Iraq late last year, Al-Zawraa moved its 
broadcasts to the Egyptian government-
controlled satellite network NileSat. The 
Egyptian provider ceased transmission in 
mid-February when an “unknown signal” 
began to jam the broadcasts, according 
to Lawrence Pintak, head of the Adham 
Center for Electronic Journalism at the 
American University in Cairo. After 
leaving Egypt, the insurgent show began 
broadcasts through Paris-based Eutelsat 
Communications until Western pressure 
forced the European providers to pull the 
plug. Since then, Al-Zawraa has been 
using Dubai-based Arabsat to broadcast, 

where the transmissions continue, much 
to the chagrin of US authorities.

Al-Zawraa is owned and operated by 
Mish’an al-Jaburi, a self-exiled member 
of Iraq’s Parliament who was accused of 
embezzling millions from the national 
coffers and currently lives in Syria.  His 
insurgent channel broadcasts its shows 
using mobile TV equipment from a secret 
location around Damascus that is beamed 
to a satellite owned by Dubai-based 
Arabsat, according to Paul Richter of the 
Los Angeles Times. 

Al-Zawraa is the media wing for 
the Islamic Army in Iraq, the largest 
organized Sunni insurgency group and 
led by former Iraqi Baathists and ex-
Army offi cers.

Recently, the Islamic Army has taken 
arms not only against Coalition forces but 
also Al-Qaeda, both on the battlefi eld and 
in cyberspace. The rift between the two 
Sunni groups occurred earlier this year, 
following accusations from the Islamic 
Army that Al-Qaeda had harmed some 
its Iraqi insurgents, failed to protect Iraqi 
civilians, and endangered the country 
of Iraq to further attacks from foreign 
invaders, according to the LA Times. 

Mr. al-Jaburi, the head of Al-Zawraa, 
went on the air this past February to 
bitterly criticize Al-Qaeda’s killing of a 
group of Iraqi Sunni tribal elders who 
refused to cooperate with them, according 
to Lawrence Pintak.

In the mixed Baghdad neighborhood 
of Amiriya, a recent 48-hour fi refi ght 
between elements of Al-Qaeda and the 
Islamic Army fi lled the streets, leaving 
many dead, according to a report by 
Mussab Al-Khairalla for ReutersReutersReuter . Iraqi 
analyst Hazim al-Nuami told Al-Khairalla 
that “this battle was expected because Al-
Qaeda has angered Iraqis by disregarding 
their well-being during their fi ght.”

While the smoke has fi nally settled 
in Amiriya, the crossfi re between the two 
former allies has continued in cyberspace. 

On the Islamic Army’s website, 
spokesman Ali al-Nuami released an 
audio statement accusing Al-Qaeda of 
killing forty Islamic Army insurgents 
and turning Iraqi Sunni cities into “ghost 
towns”. Spokesman Al-Nuaimi says, “We 
hold Abu Hamza al-Masri and Abu Omar 
al-Baghdadi [Al-Qaeda’s key leaders in 

Iraq] responsible for what their followers 
have done to Sunnis. They should fear 
their outcome between God’s hands on 
the day of resurrection.”

Al-Qaeda’s Islamic State website 
responded by calling the Islamic Army 
“backstabbers” and says that “this 
has to be settled, either by leaving the 
backstabber or by confronting him and 
making him abide by God’s laws.”

According to Reuters, Al-Qaeda 
sympathizers have also started posting 
incendiary counter responses on various 
websites, some of them alleging that the 
Amiriya battle began when the Islamic 
Army blew up a man in the process of 
erasing anti-Al-Qaeda graffi ti. Another 
Al-Qaeda post referred to Islamic Army 
members as “dogs”, which is considered 
a grave insult in Arabic. 

According to the LA Times, this 
recent jihadi internet fl ame war has 
been greeted warmly in Riyadh, who 
share Al-Zawraa’s new-found ambition 
of driving Iraqi Sunnis away from Al-
Qaeda’s infl uence. The Saudis, who are 
the principal shareholders of Arabsat, 
have shown little incentive in forcing 
the satellite operator from ceasing Al-
Zawraa’s transmission. Arabsat is owned 
by the 22 countries of the Arab League.

One unnamed US offi cial qualifi ed 
the Saudi inaction to the LA Times, “You 
have to be opposed to the occupation 
if you are to be a player. To us, this 
looks like an outrage. To them, looking 
at it from the regional perspective, it’s 
something they need to do…this is a deep 
game they’re playing. But you could say 
there’s a method to their madness.”

The US offi cial went on to say 
that the Saudi government has been 
effective in discouraging Iraqi Sunnis 
from joining Al-Qaeda’s ranks and 
were also a powerful counter to Iranian 
infl uence in the Realpolitik of Mideastern 
“personalities, money and Byzantine 
backroom deals.”

“They’re skilled at it; we’re clumsy,” 
he told the LA Times.

  “As so often in US Mideast 
policy,” he continued, “there’s an inherent 
contradiction.” 

Another inherent contradiction, 
according to Lawrence Pintak, is that “the 
US, which is demanding freedom and 

2



democracy in the Arab world, wants a TV 
station muzzled.”

For the time being, Saudi offi cials are 
concentrating on clamping down on Al-
Qaeda’s media apparatus inside their own 
borders. On Tuesday, Saudi intelligence 
arrested three Al-Qaeda suspects running 
terrorist websites, according to an article 
in Media Line.

More than forty gigabytes of video 
and print material were seized from one 
suspect, Abu Asid Al-Falouji, which 
includes footage of prior Al-Qaeda 
attacks in the Kingdom. A second 
suspect, Abu ‘Abdallah A-Najdi, was 
reportedly establishing a new Al-Qaeda-
affi liated website with a homepage that 
delivered a speech from Osama Bin 
Laden and data that contained plans 
to destroy oil facilities, undermine the 
Saudi government and drive out foreign 
investment.

According to the Media Line article, 
Al-Qaeda also uses these websites to 
recruit Saudi teenagers and to liaise with 
other Jihadi groups operating inside 
the Kingdom. The ideology from these 
online sites espouse the concept of takfi r
– labeling non-believers as heretics. To 
date, Al-Qaeda’s attacks within the Saudi 
Kingdom have led to the deaths of close 
to 300 people, including foreigners, and 
have targeted key economic interests.

Meanwhile in Afghanistan and 
Pakistan, the Taliban have formed an 
alliance-of-necessity with Al-Qaeda, 
with whose world view they do not fully 
espouse. The Taliban’s now-deceased 
former military commander, Mullah 
Dadullah, once said that the Taliban’s 
planning and operations were one and the 
same with those of Al-Qaeda, according 
to Philip Smucker of the Washington 
Times.

In an interview with Mr. Smucker, the 
former Taliban ambassador to Pakistan 
Mullah Abdul Salam Zaeef explains 
why, “If I am the Taliban, I must try to 
fi nd something to help me fi ght America 
to defend myself – if this [is] possible 
from Al-Qaeda, or if it is possible from 
Pakistan or from Iraq – because with 
empty hands it is not possible to fi ght.” 

According to the Washington Times, 
there has been a noticeable shift in media 

tactics from the Taliban that bears an 
uncanny resemblance to Al-Qaeda’s 
worldwide methods, particularly those 
implemented in Iraq. 

“They are doing what works 
in Iraq and often succeeding,” said 
Lutfullah Mashal, director of strategic 
communications in Afghanistan’s 
National Security Council.

Taliban websites now feature videos 
with masked militants training in Al-
Qaeda camps and grisly beheadings, 
which mirrors the look and focus of Al-
Qaeda’s media wing, As-Sahab.

Far removed from the days of 
banning television, the modern Taliban 
now use embedded cameramen when 
carrying out ambushes on allied forces. 
Their newly released videos also 
demonstrate that Al-Qaeda’s Arab media 
trainers have resumed their roles as 
trusted advisors to the Taliban’s mainly 
ethnic Pashtun movement, according to 
the Washington Times.

As-Sahab, which is based in 
Pakistan, has recently increased levels 
of dissemination and production quality, 
according to Jim Krane of the Associated 
Press. The group’s videos have been 
increasing in frequency, having so far 
released 48 videos this year, nearly 
doubling last year’s total.  In 2005, the 
group only released 16 videos.  

Their newest productions have slick 
animation, promotional title screens, 
English dubbing and subtitles that are 
offered online in many formats, including 
both widescreen versions and video 
accessibility through mobile phones. 

“We’re expecting their next step to be 
high-defi nition TV,” Intelcenter’s chief 
executive Ben Venzke told the Associated 
Press.

“The exposure these [videos] get now 
is very signifi cant and moves quickly,” 
Mr. Venzke says.

“Just look at the media coverage 
alone, not just in the States but all over 
the world. Younger people share these 
videos just like you and I share text e-
mails. Some of these are getting huge 
exposure.”

As-Sahab’s audience has been 
growing as a result, according to the 
Associated Press, principally via 

distribution through user-generated blogs 
and video-sharing sites like YouTube. 

According to Reuters, the increased 
number of releases is a deliberate strategy 
from the top ranks of Al-Qaeda. In one 
of his recently released videos, Ayman 
al-Zawahiri, Bin Laden’s deputy, has 
stressed the importance of As-Sahab’s 
video wing. 

At the forefront of the terrorist media 
wing are its two fugitive anchors: Libyan 
Abu Laith al-Libi and the American 
Adam Yehiye Gadahn. Anchor al-Libi 
recently urged Islamic insurgents in 
Somalia to produce videos to garner more 
international attention for their fi ght and 
anchor Adam Gadahn’s most recent clip, 
Message from the Mujahedin Brother, 
he addresses President Bush and says, 
“You’re losing on all fronts, and losing 
big time.”

Jeremy Binnie, a terrorism 
analyst with the Jane’s military affairs 
consultancy in London, told Reuters that 
European terror plots revealed suspects 
were watching these online videos and 
that they “played a signifi cant part in 
radicalizing these guys as teenagers.”

Reuters contends that the biggest 
concern for Western security analysts 
is that these videos will be a terrorist 
attractor to a new audience with Western 
passports that are familiar to the country 
they plan to attack and remain unknown 
to local authorities.

In his interview with Reuters, Jeremy 
Binnie contends that it’s this young 
audience that Al-Qaeda is seeking to 
infl uence. According to Mr. Binnie, “It’s 
easier to conduct operations in the UK or 
the US if you’ve already got a passport 
and know the culture.”

Floyd Critiques US 
Foreign Policy; New 
PD Initiatives

A Forth Worth Star-Telegram op-ed 
by former US State Department Director t Director t
of Media Relations Price Floyd on May 
25 has made waves in US foreign policy 
circles, reports Slate.com. The online 

3



magazine characterized Floyd’s piece 
“as damning a commentary on President 
George W. Bush’s foreign policies as 
any of the critiques from retired military 
offi cers.” 

Despite the government’s hiring 
of public relations experts including 
advertising executive Charlotte Beers, 
James Baker’s press aide Margaret 
Tutwiler, and President George W. 
Bush’s former public relations adviser 
Karen Hughes to succeed each other 
as Undersecretaries of State for Public 
Diplomacy, Floyd writes that public 
relations techniques cannot override 
policy decisions. “An unprecedented 
effort to reach audiences both in the US 
and overseas to explain our foreign policy 
objectives” including 6,500 interviews–
half of which were conducted with 
international media–in the past six years 
has not succeeded in transforming sinking 

global opinion of America, argues Floyd. 
In order to counter anti-Americanism, 
Floyd recommends increasing public 
diplomacy and “the number of people-
to-people exchanges. We need to bring 
more offi cials from foreign governments 
and nongovernmental organizations to the 
US–not just to Washington but to Middle 
America, small-town America, even the 
inner cities of America.” He cites neglect 
of the Kyoto Accords, the International 
Criminal Court, and the Anti-Ballistic 
Missile Treaty, as well as the scandals 
at Abu Ghraib and Guantanamo Bay, as 
incidents that have “sullied the image 
of America.” Floyd worked at the State 
Department for over 17 years, and is now 
the Director of External Relations for the 
Center for a New American Security. 

Floyd’s resignation comes at a 
time when the US ranked 96 out of 121 
countries on the Global Peace Index. 
The index is calculated on the basis of 
24 different factors “including levels of 
violence, organized crime, and military 
expenditure,” reports The Daily Star. 
According to Voice of America NewsVoice of America NewsVoice of America New , the 
report attributes the sub-par ranking to 
involvement in international confl icts and 
elevated domestic crime rates. Norway 
received the top ranking, and Iraq the 
lowest. The Daily Star announces the 
rankings of Middle Eastern countries as 
follows: 22. Oman; 30. Qatar; 38. United 
Arab Emirates; 39. Tunisia; 46. Kuwait; 
48. Morocco; 58. Libya; 62. Bahrain; 
63. Jordan; 73. Egypt; 77. Syria; 90. 
Saudi Arabia; 92. Turkey; 95. Yemen; 97. 
Iran; 107. Algeria; 114. Lebanon; 119. 
Israel; 120. Sudan; 121. Iraq. According 
to the Daily Star, the study is “backed 
by international fi gures including the 
Dalai Lama, Archbishop Desmond Tutu, 
former US President Jimmy Carter, and 
US economist Joseph Stiglitz, all Nobel 
laureates. It is also supported by Queen 
Nour of Jordan.” 

In a more cinematic effort of public 
diplomacy, California Representative 
Diane Watson (D-33) plans to address 
national security concerns and American 
image overseas by distributing classic 
Hollywood movies abroad. According to 
the Los Angeles Times, Watson proposes 
that movies including Meet Me in St. 

Louis, National Velvet, and Lassie Come 
Home be available in US embassies and 
consulates worldwide for public access 
and consumption. Watson’s idea depends 
on donations of fi lms “highlighting 
American culture, society, values, and 
history.” The proposal dovetails with 
Floyd’s emphasis on the importance of 
the cultural promotion formerly carried 
out by the US Information Agency 
(USIA). Before then-Senate Foreign 
Relations Committee chairman Jesse 
Helms dismantled USIA and relegated it 
to the State Department, USIA “had been 
a fairly independent agency mandated 
with blaring the principles of American 
culture and democracy across the world.” 

Undersecretary of State for Public 
Diplomacy and Public Affairs Karen 
Hughes will implement a new strategy 
for public diplomacy and strategic 
communication, the US State Department
announced in a June 6 press release. The 
plan is “designed to provide a unifi ed 
strategic framework for US government 
communications” drawn from a variety 
of public diplomacy recommendations 
and reports from a wide range of “very 
diverse government agencies.” 

Arab Journalists in the 
Line of Fire

According to Press TV Online, 
Reporters Without Borders has “called for 
the establishment of a special police unit 
to investigate media killings in Iraq” after 
a record number of 12 journalists were 
killed in May. 

The so-called “Middle East Quartet,” 
composed of the US, Russia, the UN, 
and the EU, has issued condemnation of 
the kidnapping of BBC journalist Alan 
Johnston, BBC reports. Johnston was C reports. Johnston was C
kidnapped three months ago in Gaza City, 
where he was the sole Western reporter to 
have a permanent assignment. (See Also 
LR III.12 ‘Johnston Video Surfaces’) 

A recent journalist fatality in Iraq 
involves Nazar Abd Al-Wahid Al-Radhi, 
a 37- year-old father of three, who died 
while covering a press event in the 

4

“We need to bring 
more offi cials 
from foreign 
governments and 
nongovernmental 
organizations the 
US - not just to 
Washington but to 
Middle America, 
small-town 
America, even 
the inner cities of 
America.”

US State Department 
Director of Media Relations 
Price Floyd in a Forth Worth 
Star-Telegram editorial



southern Iraqi city of Al-Amarah. Radio 
Free Europe/ Radio LibertyFree Europe/ Radio LibertyFree Europe/ Radio Libert  reports that 
Mr. Al-Rahdi, one of its correspondents 
reporting for Radio Free Iraq, was shot 
on May 30. 

According to the network’s reports, 
Al-Radhi “risked his life to tell the world 
what was happening in his hometown 
in Iraq’s Maysan Governorate.” RFE/
RL President Jeff Gedmin condemned 
Al-Radhi’s murder, noting, “He was a 
dedicated and courageous correspondent. 
The best tribute we can pay him is to 
continue his work.”

Al-Radhi was the second Radio Free 
Iraq correspondent killed in two months, 
in what the International Federation of 
Journalists (IFJ) reports has been an 
especially deadly year for media workers 
in the country. A new report by the IFJ, 
entitled Breaking the Chains, declares 
that more journalists have been killed 
in Iraq than any other confl ict in recent 
history.

The IFJ, which represents over half a 
million journalists in over 100 countries, 
presented this report as part of its May 
30 World Congress in Moscow. The 
report also highlights concerns about 
kidnapping, imprisonment, and legal 
restrictions set on the media, and calls for 
an end to the targeting of journalists.

Strained relationships between the 
media and the government in Algeria and 
Lebanon have made news recently. In 
Algeria, Le FigaroLe FigaroLe Figar reiterated its support 
for one of its correspondents, Arezki 
Ait Larbi, who was arrested April 26 in 
Algiers for an unresolved 1994 slander 
case. The paper condemns the subsequent 
“harassment by the Algerian authorities.” 
Larbi was sentenced in absentia to 
six months in prison for providing an 
Algerian newspaper with “accounts he 
had gathered from prisoners at Tazoult 
Penitentiary.” 

In a separate case, Aujourd’hui le 
Maroc reports that Reporters Without 
Borders is “indignant” over the May 
27 detention of two Algerian Al-
Watan journalists on the grounds of 
“defamation.” The reporters were 
sentenced to two months in prison and 
fi ned one million dinars, or $14,348. 
Al-Watan director of publication Omar 

Belhouchet and Chawki Amari has 
decided to appeal the verdict.

Dubai-based Al-Arabiya news 
channel alleges that one of its Palestinian 
cameramen was assaulted by Lebanese 
soldiers while he was recording a battle 
between the army and militants at the 
Nahr al-Bared Palestinian refugee camp 
in Tripoli, Lebanon, ReutersReutersReuter  reports. The 
soldiers apparently asked reporters from 
the channel to cease fi lming and camera 
man Khaled Mousa was detained briefl y 
for continuing to capture footage. 

Agence France-Presse reports that 
two Al-Arabiya affi liates, Palestinian 
reporter Wael Issam and Lebanese 
cameraman Mahmud Mahfuzwere, 
were detained by the Lebanese army 
for several hours because they had 
“infi ltrated without permission to the 
frontline, putting themselves and the 
army in danger with live coverage,” states 
a security source. The camp has been off-
limits to journalists during the ongoing 
battle between the Lebanese army and 
Islamist extremists that broke out on May 
21. 

Al-Arabiya reporter Rami Maktabi 
said of the incident, “We are journalists 
doing our jobs. Khaled Mousa is just a 
journalist, nothing else. He was trying to 
fi lm from a close distance and he was not 
trying to fi lm army locations.” 

Female Palestinian 
Reporters Threatened

Female Palestinian television 
reporters received threats of decapitation 
from the “extremist fringe group 
Swords of Truth” if they do not adhere 
to traditional religious styles of dress, 
reports the Daily Telegraph. The group 
submitted a statement to Gaza media 
outlets on June 1 promising to “cut 
throats, from vein to vein, if needed 
to protect the spirit and morals of this 
nation.” 

According to the Associated 
Press (AP), “most of the 15 women 
broadcasters on government-run Palestine 
TV wear headscarves. But they also wear 

makeup and Western clothing, which 
is not considered strictly observant by 
the extremists.” AP reports that several 
female Palestinian journalists received 
personal threats and harassment on their 
cell phones prior to the release of the 
statement. 

Palestinian journalists and fi lmmakers 
demonstrated in protest on June 3 and 4 
in Gaza, but others told the AP that they 
would avoid work for the next few days. 

The hard-line group has also 
“claimed responsibility for bombing 
Internet cafés and music shops,” though 
the group is newly formed and is believed 
to have less than one hundred members.

Also in the Palestinian territories, 
on June 5, masked men broke into the 
headquarters of Palmedia, a Palestinian 
press agency in Gaza, reports the 
International Middle East Media 
Center. The militants fi red shots before 
confi scating a computer and television 
editing equipment.

Johnston Video 
Surfaces

A video of kidnapped BBC rBBC rBBC eporter 
Alan Johnston was posted on the 
internet last week, reports Adnkronos 
International. This is the second video 
purported kidnappers from the group 
Jaish Al-Islam (the Army of Islam) have 
released in regards to Johnston and is 
the fi rst footage of the reporter that has 

5

“Everyday there 

are Palestinians 

arrested, imprisoned 

for no reason.”

Kidnapped Reporter Alan 
Johnston in a video from 
alleged kidnappers 
Jaish Al-Islam 



surfaced since his March 12 abduction in 
Gaza. 

The video features Johnston calling 
for the repeal of the Western economic 
embargo on the Palestinian territories, 
which was put in place following the 
election of the Hamas government. He 
deplores the suffering of Palestinians, 
stating, “Everyday there are Palestinians 
arrested, imprisoned for no reason. 
People are killed on a daily basis. The 
economic suffering is terrible, especially 
here in Gaza.” Additionally, Johnston 
speaks of the “failed invasion of Iraq by 
America and Britain,” and argues that the 
United Kingdom is occupying Muslim 
lands in Iraq against the wishes of the 
people, reports CNNCNNCN . Though the video N. Though the video N
shows a healthy Johnston, it is uncertain 
when the video was fi lmed and what 
Johnston’s condition is at present.

The Army of Islam’s fi rst video, 
sent to Al-Jazeera on May 8, exhibits 
Johnston’s identity card and includes 
an audio list of demands. Among the 
demands, the video calls for the release of 
Abu Qatada, a Palestinian-born Islamic 
cleric, currently jailed in Britain.

Last month, the group Kataeb Al-
Jihad Al-Tawheed (the Brigades of Jihad Al-Tawheed (the Brigades of Jihad Al-Tawheed
Holy War and Unity) claimed that it had 
executed Johnston though Palestinian 
President Mahmoud Abbas insisted that 
the reporter was alive.

At the time of his kidnapping, 
Johnston was the only Western journalist 
reporting from Gaza. 

(See also LR III.10 ‘Johnston Tape; 
Guantanamo Detainees’, LR III.9 
‘Kidnapped Reporter Johnston ‘Alive’)

Arabs Love Cellphones 
But Lackluster About 
Cyberspace

According to a recent report by 
the Arab Advisors Group, internet 
usage in the Arab world remains low. 
The report called the Total Country 
Connectivity Measure (TCCM) states, 
“Arab broadband internet markets remain 
far less developed than Organization for 

Economic Cooperation and Development 
(OECD) markets,” reports AME InfoAME InfoAME Inf . 
For example Bahrain led the Arab world 
in 2006 with an internet broadband 
penetration of 5.79% while Denmark, 
South Korea and the United States 
had 32%, 29% and 20% penetration 
respectively. 

 “The Arab world still lags 
behind developed countries in the 
penetration and use of broadband 
internet– and internet access at large,” 
states Arab Advisors Group founder 

Jawad Jalal Abbassi.
Though internet usage is low, 

connectivity growth in the region is 
substantial, mostly driven by increased 
cellular telephone service. Abbassi warns 
that replicating the telecommunications 
growth in the internet market will 
be diffi cult: “While unleashing the 
cellular boom was relatively easy, 
affecting a similar boom in the Arab 
internet markets–a prerequisite for any 
knowledge-based economy–will require 
coordinated and intensive policies and 
initiatives.” 

The report found the UAE to be the 

most connected country in the Arab world 
followed by Qatar. 

The TCCM is calculated by 
adding the household main phone lines 
penetration, cellular penetration, and 
internet users’ penetration rates in each of 
the 21 countries surveyed. 

 Though internet usage in the 
Arab world is low in comparison to 
global usage, Patty Keegan, General 
Manager of the Australian Interactive 
Advertising Bureau and director of 
Vanishing Point Media, argues that 
the value of internet advertising in the 
Middle East is expected to double from 
its current $21 million to $43 million in 
2011, according to 7 Days.

The number of internet users across 
the Middle East is projected to rise to 
60 million by 2008, from 25 million 
currently, reports 7 Days. “There’s plenty 
of potential for growth across all the 
market sectors in online advertising. It 
may be a virtual marketplace but online 
is delivering real results. It’s proven its 
worth and marketers are recognizing its 
value,” states Keegan. 

 Despite internet growth, 
Amnesty International has issued a 
warning to curb the “virus of internet 
repression,” reports BBC. The 
international rights group argues that 
the internet “could change beyond all 
recognition” unless action is taken 
to protect internet users’ rights. The 
group names China and Egypt as two 
repressors of internet freedom. Amnesty 
International also accuses companies 
such as Google, Microsoft and Yahoo of 
complicity in the censorship. 

 According to Al-Arabiya, 
censorship is prevalent in cellular 
communication as well. Yemeni 
authorities blocked SMS distribution 
from non-governmental news agencies 
after a series of text messages and 
Bluetooth videos featuring Yemeni 
President Ali Abdullah Saleh’s unfulfi lled 
campaign promises. 

Axis of Laughter

Two comedy troupes featuring 
Arab Americans have made strides in 

6

“The Arab 
world still lags 
behind developed 
countries in the 
penetration and 
use of broadband 
internet–and 
internet access at 
large.”

Jawad Jalal Abbassi
Arab Advisor Group Founder



promoting understanding in the Middle 
East and the Western world. A troupe 
composed of one Palestinian-American 
and three Jewish comedians hope to 
breach the “divide in one of the world’s 
enduring confl icts,” the Arab-Israeli 
confl ict, reports Bruce DeMara of 
TheStar.com. After touring Israel for fi ve 
months, the group will perform in Canada 
at Toronto’s Roy Thomson Hall. 

Palestinian-American Ray Hanania, 
a Christian, with whom the idea of 
the Israeli-Palestinian Comedy Tour 
originated, explains “We don’t have 
to compromise our views to perform 
together…I’m not trying to convince 
Israelis that Palestinians are right and 
they’re wrong…and the Israeli comedians 
aren’t trying to convince audiences that 
the Israelis are right and Palestinians 
are wrong. What we’re doing is taking 
the things that people accept, that drive 
their stereotypes, and we’re ripping them 
apart.” 

Hanania recruited Aaron Freeman, a 
black Jewish convert, Charley Warady, 
a Jewish-American who immigrated to 
Israel, and Yisrael Campbell, an Orthodox 
Jewish convert who also moved to Israel. 
The group’s efforts have received positive 
reviews, though Palestinian leader Ismail 
Haniya remains a critic, reports TheStar.
com. Howard Szigeti, the coordinator of 
the lecture series that brought the group 

to Toronto, says of the concept, “There 
were no incidents, no protests, nothing. 
Everybody basically rallied to the theme 
of the initiative: if we can laugh together, 
we can live together.” 

In similar news, the “Axis of Evil” 
comedians, will play a part in a new 
television show. According to Arabisto.
com, Comedy Central has approved the 
development of Palestinian-American 
comedian Dean Obeidallah’s pilot for a 
weekly series called “The Watch List.” 
Obeidallah will develop the show with 
Max Brooks, son of Mel Brooks and 
Emmy-winning writer for Saturday Night 
Live, as well as other Middle Eastern-
American comics from Obeidallah’s 
“Axis of Evil” comedy group. 

Obeidallah states, “If the show gets 
picked up it will mark the fi rst TV series 
in American TV history to star all Middle 
Eastern-American comedians,” though 
he acknowledges that a show is rarely 
secured from a pilot episode. The other 
members of the troupe include Egyptian-
American Ahmed Ahmed, Iranian-
American Maz Jobrani, Palestinian-
American Aron Kader and Palestinian-r and Palestinian-r
American Maysoon Ziyad, Arabisto.com 
reports. The “Axis of Evil” comedians are 
currently on a nationwide tour. 
(See also: LR II. 12 ‘US Muslims 
Counter Fear with Humor’)’)’

Arab Media Faces 
Arab Policy

Iran lifted its three-week old 
moratorium on Al-Jazeera broadcasts 
from Parliament on May 28, reports 
Karim for Friends of Al-Jazeera. Al-
Jazeera ceased broadcasting on May 6 
following the strong reaction and public 
outcry of comments made on the talk 
show Without Borders, in which the 
leadership of Grand Ayatollah Ali al-
Sistani in Iraq was questioned. 

Since May 6, Al-Jazeera journalists 
were also barred from attending a 
press conference in the UAE featuring 
President Mahmoud Ahmadinejad. 
Mohsen Moqaddaszadeh, head of Iran’s 
Foreign Media, was quoted as saying that 
he hoped Al-Jazeera would “strengthen 
unity among Muslims and avoid creating 

a rift among Muslims.”  Viewers in Iran 
and Iraq protested widely following the 
airing of the show.

ReutersReutersReuter  reports that the US military 
has cleared soldiers involved in the 
shooting death of two Al-Arabiya
journalists that transpired during a 
fi refi ght on March 18, 2004 in Iraq. A 
report published regarding the incident 
suggested that the two journalists had 
been caught in crossfi re and were 
accidentally killed. The Committee to 
Protect Journalists (CPJ) is contesting 
the ruling stating that the published 
report did not include testimony from 
surviving Al-Arabiya employees, who 
said that US military personnel fi red 
directly on the journalists’ vehicle. CPJ’s 
executive director Joel Simon stated that 
“the report’s failure to fully reconcile the 
varying witness accounts is troubling and 
leaves open the possibility that potentially 
damaging information was ignored or not 
fully considered.”

Meanwhile in Yemen, a June 3 joint 
article by Adnan al-Qaisy and Nora al-
Absi of the Yemen Observer revealed r revealed r
that an FM radio frequency in the Yemeni 
capital of Sana’a has been hijacked by 
an illegal short-wave radio broadcast. A 
pirate radio broadcast is overriding 88.3 
FM to deliver a Christian missionary 
message in Arabic. The Ministry of 
Information has identifi ed the source as a 
wireless signal coming from a residential 
area of the city. The signal is weak and 
extends to only one district of the city. 

The message has been playing 
sporadically for the last two weeks 
without the legal permission from 
authorities, including the Ministry of 
Information. Although the government 
has identifi ed the location and source, 
as of June 3 no action has been taken 
to stop the illegal broadcast. There 
appears to be some contention as to 
whose responsibility it is to enforce the 
censure. The Secretary General of the 
Sana’a local council said it did not act 
as a disciplinary body and therefore the 
matter is out of their jurisdiction, and it is 
instead the responsibility of the Ministry 
of Information or Interior. Colonel 
Ahmed al-Sinaydar of the Ministry of 
the Interior said that it would not act 
without direction from the police or the 
public prosecution, while the Ministry 
of Information said that it had fulfi lled 
its role in the matter by identifying and 
locating the source of the message.

7

“What we’re 
doing is taking the 
things that people 
accept, that drive 
their stereotpes, 
and we’re ripping 
them apart.”

Palestinian-American Writer 
Ray Hanania on the 
Israeli-Palestinian Comedy 
Tour



US Opens Gates for 
Iraqis; Students Fly 
East for MBA

The Bush administration has 
implemented a series of guidelines to 
increase the number of Iraqi refugees 
admitted to the US who are “seeking 
asylum because helping Americans has 
put them at a huge risk,” reports The 
Washington Times. Although over two 
million refugees have left Iraq since April 
2003, less than 800 have settled in the US, 
per government restrictions on admitting 
Iraqi refugees for fear that they may pose a 
national security threat. The Department of 
Homeland Security (DHS) announced that 
nearly 7,000 Iraqis will be permitted to 
settle in the US by the end of September. 
The fi rst 700 refugees are considered 
highly vulnerable in Iraq, and DHS has 
already conducted their resettlement 
interviews. The fi rst 59 Iraqis to relocate 
will consist of former employees of 
the US government and their families. 
According to The Washington Times, 
the Iraqis will be eligible for the same 
“assistance from both government and 
private aid agencies, including language 
and job training in the communities that 
will be their new homes” as refugees from 
other countries. DHS Secretary Michael 
Chertoff acknowledges America’s history 
of accepting refugees and asylum-seekers, 
but qualifi ed his remarks by emphasizing 
security precautions for refugees “from 
war-torn countries–especially countries 
infi ltrated by large numbers of terrorists.” 
Although activists welcome the decision, 
the US government’s delay in accepting 
refugees, coupled with the crisis situation 
Iraqi refugees face in other Middle 
Eastern countries, have detracted from this 
development. 

The Persian Gulf, and Dubai in 
particular, has capitalized on decreasing 
interest in US institutions and programs 
by becoming a booming center of 
European business programs. According 
to the Wall Street Journal, “a growing 
number of institutions,” among them 
London, Cass, and Manchester Business 
Schools, “are fl ying lecturers East” and 

providing M.B.A. and executive programs 
for “the region’s many Middle Eastern 
and expatriate businesspeople.” Post-
September 11 visa restrictions have lured 
business students and executives to Europe 
or European-based schools operating 
in the Persian Gulf, where fl ourishing 
expatriate communities and large numbers 
of English-speakers take advantage of the 
United Arab Emirates’ growing reputation 
as a commercial center. The UAE’s 
geographical position–close to Europe and 
Asia–has also attracted students. Emirati 
leaders have further promoted educational 
initiatives by “supporting the tax-free 
Dubai Knowledge Village campus, where 

many foreign universities” are located. 
Certain programs, including Cass’ 
curriculum, will offer courses in Islamic 
fi nance and energy and teach students 
“how to apply Muslim law to the modern 
business world,” in acknowledgement 
of the social and business norms of the 
Persian Gulf. 

Russia and CNN Go 
Online While BBC 
Faces Cuts

State-owned news channel Russia 
TodayTodayToda , launched its fi rst Arabic broadcast 
called Rusiya Al-Yawm (Russia Today) 
on May 31 to Muslim countries, reports 
Monsters and Critics. The channel’s 
expansion to the Arab market anticipates 

an increase of “geopolitical signifi cance of 
Russia’s relations with the Middle East.” 
Russia is the sole non-Muslim country to 
invite Hamas government offi cials on a 
state visit. According to Interfax, Rusiya 
al-Yawm will air twenty hours a day, 
seven days a week to a target audience 
of 350 million viewers. The channel’s 
director Yevgeny Sidorov explains that the 
station’s “main principle is that Russia is a 
multiethnic and multiconfessional country 
with a considerable Muslim population.” 

  Rusiya Al-Yawm follows in the 
footsteps of BBC, which launched its 
Arabic coverage this year. The BBC has 
encountered recent budget cuts, reports 
London’s Telegraph. Major budget cuts 
imposed by the British government have 
forced a fi ve percent reduction of the news 
budget for the next fi ve years. A senior 
reporter says, “We know these cuts are 
going to be savage and many people are 
pretty fatalistic about it…there will be a 
severe reduction in what we are able to 
do.” According to the Telegraph, BBC 
employees fear the company website–one 
of the most visited in the world–will bear 
the brunt of the budget cuts. BBC will 
have to “cut its three billion pound annual 
budget over the next six years.” Despite 
suffering budget setbacks, BBC recently 
provided its News 24 program as a live 
stream in Britain, reports Broadband TV 
NewsNewsNew .

  In a break from requiring 
viewers to pay for the Pipeline service–a 
live stream of CNN International 
breaking news and assorted international 
broadcasters. CNN will also provide free 
live video on its website. According to 
Broadband TV News, the change will be 
implemented July 1 in an attempt to “head 
off criticism from cable operators who are 
unwilling to pay carriage fees if the same 
content was also available on the web.” 
  In other major network news, 
Al-Jazeera will not report from the 
Stanley Cup fi nals, Sports Illustrated 
Online reports. The NHL public relations 
department denied the Arab channel a 
press credential, despite the potential for 
the league to reach a “non-traditional 
hockey market.” The Chicago Tribune was 
also denied access.  

Women Leaders Take 

8

Although over two 
million refugees 
have left Iraq 
since April 2003, 
less than 800 
have settled in the 
United States. 



Initiatives Toward the 
Middle East

Monsters and Critics reported on 
a two-day conference that took place 
in Vienna on May 30-31 that sought to 
better defi ne the role women should play 
in the Middle East peace process. The 
conference, entitled Women Leaders: 
Networking for Peace and Security in 
the Middle East, was hosted by Austrian 
Foreign Minister Ursula Plassnik, and 
boasted a number of prominent female 
leaders including US Secretary of State 
Condoleezza Rice, Israeli Foreign Minister 
Tzipi Livni, Palestinian Legislative 
Council member Hannan Ashrawi, and 
President of the UN General Assembly 
Sheikah Haya Rashed Al-Khalifa. 

Passnik noted that the participants 
were realistic about expectations for the 
region, acknowledging that the conference 
would not attempt to set a new plan for 
peace, but rather serve as a tool to increase 
dialogue within the region. Passnik 
pointed out that proper networking 
and dialogue could help establish the 
difference between “crisis management” 
and “crisis solution” within the region. 

In further public diplomacy news, 
The Jordan Times recounted a visit by 
Hadassah Lieberman, wife of US Senator 
Joseph Lieberman (I-CT), paid to the 
Microfund for Women, a microfi nance 
lender that has been operating in Jordan 
for the last ten years. The group has 
granted more than 182,000 loans to female 
and male entrepreneurs throughout the 
country since its inception. Lieberman was 
accompanied by US ambassador to Jordan 
David Hale and was given a presentation 
detailing the services the Microfund 
for Women provides such as start-up, 
expansion and seasonal loans.
 Arije Al Amad, General Manager of 
Microfund for Women noted that the 
activities of the lender have contributed 
not only to Jordan’s development, but 
have also helped combat unemployment 
and poverty. 

9



References
[1] Kim Andrew Elliot. June 4, 2007. “Air 
of Truth.” New York: The New York Times.
<http://www.kimandrewelliott.com/Air_
of_Truth_NYT.pdf>f>f
Mowbray, Joel.  June 4, 2007.  “Register’s 
Last Hurrah?”  New York: Wall Street 
Journal Online. <http://online.wsj.com/
article_email/SB118092002906123341-
lMyQjAxMDE3ODAwNDkwMjQwWj.
html>
Mowbray, Joel.  June 6, 2007.  
“Congress hits Al Hurra where it 
hurts.”  Powerlineblog.com. <http://
powerlineblog.com/archives/017852.php>
The New York Times.  (Associated Pres.  (Associated Pres.  ( s).  
June 5, 2007.  “Outside Panel to Scrutinize 
U.S. Arabic TV Network.” <http://www.
nytimes.com/2007/06/06/washington/
06hurra.html?_r=2&oref=slogin&oref=sl
ogin>
[2] Al-Alam.  June 1, 2007.  “Al-Qaida 
Extends Media War.” <http://www.alalam.
ir/english/en-NewsPage.asp?newsid=0290
30120070601205626>
Al-Khairalla, Mussab. June 5, 2007. “Al 
Qaeda and the Islamic Army Engaged in 
Internet Flame War.” Baghdad: ReutersReutersReuter .
Coleman, Alistair. May 10, 2007. “Iraq 
‘Jihad TV’ mocks coalition.” BBC 
Monitoring.  <http://news.bbc.co.uk/2/hi/
middle_east/6644103.stm>
Gartenstein, Daveed & Grace, Nick. 
December 16, 2006. “Iraqi Insurgents 
Launch 24-Hour Television Station.” 
Hollywood: Pajamas Media.  <http://
pajamasmedia.com/2006/12/pajamas_
media_exclusive_iraqi.php>
Krane, Jim C.  June 1, 2007.  “Al-Qaida 
Raises Tempo of Video Releases.” The 
Guardian: Dubai.  <http://www.guardian.
co.uk/worldlatest/story/0,,-6677013,00.
html>
Pintak, Lawrence. January 3, 2007. “War 
of Ideas: Score Another One for the Bad 
Guys.” USC Center on Public Diplomacy.  
<http://uscpublicdiplomacy.com/index.
php/newsroom/pdblog_detail/war_of_
ideas_score_another_one_for_the_bad_
guys/>
January 10, 2007. “War of Ideas: Insurgent 
Channel Coming to a Satellite Near You.” 
USC Center on Public Diplomacy. <http://

uscpublicdiplomacy.com/index.php/
newsroom/pdblog_detail/070110_war_of_
ideas_insurgent_channel_coming_to_a_
satellite_near_you/>
February 28, 2007. “War of Ideas 
Update: U.S. 1, Insurgents 1.” USC 
Center on Public Diplomacy. <http://
uscpublicdiplomacy.com/
index.php/newsroom/pdblog_
detail/070228_war_of_ideas_
update_us_1_insurgents_1/>
Richter, Paul A. May 31, 2007. “U.S. 
Saudis at odds over TV station.” Los 
Angeles: Los Angeles Times. <http://
www.latimes.com/news/nationworld/
world/la-fg-zawraa31may31,1,6391768.
story?track=rss>
Smucker, Philip.  May 30, 2007.  “Taliban 
learns tactics, propaganda from al 
Qaeda.”  Washington Times.  <http://www.
washingtontimes.com/world/20070530-
120152-2753r_page2.htm>
The Media Line.  June 6, 2007.  “Saudis 
arrest three for running ‘terror’ websites.”  
<http://www.themedialine.org/news/news_
detail.asp?NewsID=17897>
 [3] Floyd, Price.  May 25, 2007.  
“Reconnecting with the world.”  Star-
Telegram. <http://www.star-telegram.
com/245/story/114346.html>
The Daily Star.  (Agence France PressThe Daily Star.  (Agence France PressThe Daily Star.  ( e).  
May 31, 2007.  “Iraq and Sudan bring up 
rear in new Global Peace Index.” <http://
www.star-telegram.com/245/story/114346.
html>
Kaplan, Fred.  May 30, 2007.  “Bush’s 
Failed Campaign to Rebrand America.”  
Slate.com. <http://www.slate.com/
id/2167287/>
Puzzanghera, Jim.  June 2, 2007.  
“Showing the U.S.’ best features.”  
Washington: LA Times. <http://www.
latimes.com/business/la-fi -fi lmdiplomacy2
jun02,1,5809974.story?coll=la-headlines-
business&ctrack=1&cset=true> 
Theobald, Bill.  June 3, 2007.  “Frist 
targets global health.”  Gannett: 
Washington. <http://www.indystar.com/
apps/pbcs.dll/article?AID=/20070603/
NATIONWORLD/706030435/-1/
LOCAL17>
U.S. Department of State.  June 
6, 2007.  “National Strategic 
Communications Plan.” https://
infocentral.state.gov/uploads/5F/19/

5F19dFRxsAgPvPzCaxDPIg/National-
Strategic-Communications-Plan-053107.
pdf
Voice of America NewsVoice of America NewsVoice of America New .  May 30, 2007.  
“New Peace Index Ranks US Among 
Worst Nations.” <http://www.voanews.
com/english/2007-05-30-voa73.cfmcom/english/2007-05-30-voa73.cfmcom/english/2007-05-30-voa73.cf >
[4] Aujourd’hui Le Maroc.  May 30, 2007.  
“Reporters Sans Frontieres ‘indignee’ par 
la condamnation de deux journalists en 
Algerie.” <http://www.aujourdhui.ma/
couverture-details54804.html>
BBC.C.C   May 31, 2007.  “Quartet urges 
BBC man’s release.” <http://news.bbc.
co.uk/2/hi/middle_east/6707289.stm>
IC Publications.  (Agence France .  (Agence France .  (
Presse).e).e   June 6, 2007.  “Lebanese army 
briefl y detains journalists at embattled 
camp.” <http://www.africasia.com/
services/news/newsitem.php?area
=mideast&item=070606124603.4
rl1fpjn.php>
International Federation of Journalists.  
May 30, 2007.  “IFJ Report Highlights 
Middle East Press Freedom Crisis.” 
<http://www.ifj.org/default.asp?Index=
4967&Language=EN>
Le FigaroLe FigaroLe Figar .  May 23, 2007.  “ ‘Le Figaro’ 
correspondent on trial Algiers.” <http://
www.lefi garo.fr/english/20070523.
WWW000000374__le_fi garo_
correspondent_on_trial_in_algiers.
html>
PressTV.com.  June 1, 2007.  “More media 
killings in Iraq.” <http://www.presstv.
ir/detail.aspx?id=11711&sectionid=35
1020201>
Radio Free Europe/Radio LibertyRadio Free Europe/Radio LibertyRadio Free Europe/Radio Libert .y.y   May 
30, 2007.  “Iraq: RFE/RL Correspondent 
Killed in Al-Amarah.” <http://www.rferl.
org/featuresarticle/2007/05/053bd191-
6681-40e7-a2d9-3edd46a972cf.html>
ReutersReutersReuter .  June 1, 2007.  “Arabiya TV says 
Lebanese troops assault cameraman.” 
<http://www.alertnet.org/thenews/
newsdesk/L01527921.htm>
[5]Todorova, Vasilena.  June 6, 2007.  
“Gaza journalists under attack.”  Gaza: 
International Middle East Media Center.
<http://www.imemc.org/article/48785>
Wheeler, Carolynne.  June 4, 2007.  
“Cover Up or Die, Palestinian Arab TV 
Women Are Told.”  Jerusalem: New York 
Sun (The Daily Telegraph). <http://www.
nysun.com/article/55822>

10



Y-Net.  (Associated PresY-Net.  (Associated PresY-Net.  ( s).  May 2, 2007.  
“Fundamentalists in Gaza threaten to 
behead ‘immodest’ women broadcasters.” 
<http://www.ynetnews.com/articles/
0,7340,L-3407692,00.html>
[6]Adnkronos International.  June 1, 2007.  
“Middle East: Video of Kidnapped BBC 
Reporter Released.”  
CNN Online.  June 1, 2007.  “BBC man 
‘proof of life’ tape shown.” <http://www.
cnn.com/2007/WORLD/meast/06/01/bbc.
journalist/>
Smith, John.  June 1, 2007.  “Video 
of captured BBC journalist released.”  
International Middle East Media Center.
[7] 7 Days7 Days7 Day .  May 28, 2007.  “Internet 
ads set to double by 2011.” <http://
www.7days.ae/showstory.php?id=51369>
AME Info Online.  June 4, 2007.  “UAE, 
Qatar and Bahrain are the Arab World’s 
highest adopters of telecommunication 
services.” <http://www.ameinfo.
com/122412.html>
BBC Online.  June 6, 2007.  “Censorship 
‘changes face of net’.” <http://news.bbc.
co.uk/2/hi/technology/6724531.stm>
[[8] Arabisto.com.  May 30, 2007.  “Dean 
Obeidallah’s talent troupe of Arab-
American comedians get pilot on Comedy 
Central.” <http://www.arabisto.com/
p_blogEntry.cfm?blogID=20&blogEntryI
D=585>
DeMara, Bruce.  May 28, 2007.  “Working 
toward peace in the Middle East, one joke 
at a time.”  TheStar.com. <http://www.
thestar.com/entertainment/article/218295>
[9] Al-Qaisy, Adnan and Nora al-Absi.  
June 3, 2007.  “FM radio frequency gets 
hijacked in Sana’a.”  Yemen Observer. r. r
<http://www.yobserver.com/front-
page/10012313.html>
Friends of Al Jazeera.  (Gulf Times).s).s   May 
29, 2007.  “Al Jazeera Suspension Lifted 
in Iran.” <http://www.friendsofaljazeera.
org/node/1557>
Reiter, Chris.  May 24, 2007.  “US probe 

of Iraq shooting incomplete—media 
group.”  New York: ReutersReutersReuter . <http://
www.alertnet.org/thenews/newsdesk/
N24356514.htm>
[10] Gardiner, Beth.  June 1, 2007.  
“Schools, Students Flock to Dubai.”  
London: Wall Street Journal Online.
<http://online.wsj.com/article_email/
SB118064920887620582-lMyQjAxMDE3
ODAwNDYwNDQ5Wj.html>
The Washington Times.  (Associated .  (Associated .  (
Press).  May 31, 2007.  “U.S. Opens door 
wider for Iraqi refugees.” <http://www.
washingtontimes.com/national/20070530-
111819-7156r.htm>
[11] Clover, Julian.  May 29, 2007.  “CNN 
drops Pipeline charge.”  Broadband TV 
NewsNewsNew . <http://www.broadbandtvnews.
com/today/?p=1128>  
Farber, Michael.  June 3, 2007.  “Al 
Jazeera shut out of Cup fi nals.”  Ottawa: 
Sports Illustrated Online. <http://
sportsillustrated.cnn.com/si_blogs/hockey/
nhl/07_playoffs/2007/06/al-jazeera-shut-
out-of-cup-fi nals.html>
Gardham, Duncan.  June 4, 2007.  
“Hundreds of jobs to go at BBC 
News.”  London: BBC. <http://www.
telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/
news/2007/06/04/nbbc04.xml>
InterfaxInterfaxInterfa .  June 1, 2007.  “Russia Today 
TV launched in Arabic for 32 Islamic 
countries.” <http://www.interfax-religion.
com/?act=news&div=3132>
Monsters and Critics.  May 31, 
2007.  “Russian news channel begins 
broadcasting in Arabic.” <http://news.
monstersandcritics.com/europe/news/
article_1311765.php/Russian_news_
channel_begins_broadcasting_in_Arabic>
[12] Jordan Times.  May 31, 2007.  “Wife 
of US Senator Joseph Lieberman visits 
Microfund for Women.” <http://www.
jordantimes.com/thu/economy/economy3.
htm>
Monsters and Critics.  May 30, 2007.  

“More dialogue needed for Middle 
East: Women Leaders Conferences.” 
<http://news.monstersandcritics.com/
middleeast/news/article_1311044.php/
More_dialogue_needed_for_Middle_East_
Women_Leaders_Conference>

Compiled by Layalina Staff. The views expressed here are solely those of the authors and do not necessarily reflect the views of Layalina 
Productions, Inc. Inaugurated in 2002 as a (c)(3) non-profit, private sector corporation, Layalina Productions, Inc. is dedicated to bridging the 
growing divide between the Arab world and the United States by fostering cultural, educational, and professional dialogues through effective 
commercial television programming. Layalina develops and produces informative and entertaining Arabic-language programming for licensing 
to satellite and cable television networks throughout the Arab Middle East and North Africa. Layalina is funded solely through tax-deductible 
donations from individuals and corporations, and through grants by foundations based in the US and the Arab world. Please support Layalina by 
making a tax-deductible donation. Visit www.layalina.tv or call 202-775-3202 for more information.

11


